- TAI ĮDOMU -



Kad saulės bučiniai nekenktų...


     Visi laukiame karštų vasaros dienų, kad galėtumėme ištrūkti iš namų, nuvažiuoti prie jūros ir mėgautis saule paplūdimyje negalvojant apie nei darbą, nei apie buities rūpesčius. Tačiau esant kaitriai saulei ir karštam orui, būkite atsargūs joje kaitindamiesi, pagalvokite apie savo sveikatą. Taigi daugiau sužinokite apie gerą bei blogą saulės bučinių poveikį.

Saulės poveikis odai

     Jei vasara nėra itin kaitri ir saulėta, saulė labai naudinga ne tik odai. Mūsų organizmui irgi reikia saulės spindulių: nedidelis jų kiekis suaktyvina žmogaus organizmą, imuninę sistemą. Svarbiausia, mėgaujantis saule, jos nepadauginti, antraip – pažeidžiama oda. Nereikia į paplūdimį eiti tarsi į darbą. Kiekvieno žmogaus odos jautrumas yra nevienodas, pavyzdžiui, tamsesnio gymio asmenys nėra tokie jautrūs saulės spinduliams kaip šviesiaplaukiai baltaodžiai, kurie nudega ypač greitai ir skausmingai (kartais net iki pūslių).
     Greitai įrudusi ir lygi oda – laikinas malonumas. Įdegis dingsta po kelių mėnesių, o oda, ne kartą patyrusi saulės nudegimų, greičiau raukšlėjasi, sausėja, gali atsirasti patologinių odos pokyčių: dėmių, apgamų, net odos vėžys. Didžiausias pavojus yra tai, kad neigiami odos pokyčiai vystosi nepastebimai ir daugiau nebeišnyksta. Mokslininkai įrodė, jog net 80 % saulės sukeltų odos pažeidimų atsiranda iki 18 metų, o jų padariniai išryškėja po 20 ar 30 metų.

Kada ir kaip kaitintis saulėje?

     Pavojingiausia mėgautis saulės bučiniais – nuo ankstyvo pavasario iki rugpjūčio mėnesio vidurio, o pavojingiausias paros metas – nuo 10 iki 16 valandos. Tuo laiku saulės spinduliai – intensyviausi ir pavojingiausi. Pirmomis karštomis vasaros dienomis medikai rekomenduoja saulėje praleisti ne daugiau kaip 15–30 minučių.
     Nuo tiesioginių saulės spindulių reikia saugoti ne tik ypač jautrią veido, kaklo, krūtinės odą, kurią privalu patepti apsauginėmis nuo saulės priemonėmis, bet ir pridengti galvą gerai orą praleidžiančiu audeklu ar kepure.
     Saule besimėgaujantiesiems vertėtų nepamiršti ir kokybiškų akinių nuo saulės. Akių tinklainė itin jautri saulės spinduliams, todėl saulė, jei nenešiosite apsauginių akinių, gali pagreitinti kataraktos atsiradimą, ultravioletiniai spinduliai gali pažeisti akies rageną lęšiuką ir tinklainę.

Apsauginiai kremai

     Tradiciškai įdegęs kūnas siejamas su grožiu ir sveikata, tačiau nesaikingas mėgavimasis saule kenksmingas odai. Įdegis – tai apsauginė odos reakcija į pažeidimą, sukeltą ultravioletinių (UV) spindulių. Nuo kenksmingo saulės poveikio galima apsisaugoti ne tik vengiant tiesioginių saulės spindulių, dėvint apsauginius drabužius, bet ir naudojant apsaugines priemones nuo saulės.

Yra trijų tipų kremai nuo saulės:

- blokuojantys saulės spindulius (šis kremas atspindi saulės spindulius nuo odos);
- sugeriantys (šio kremo sudėtyje yra medžiagų, absorbuojančių kenksmingus saulės spindulius);
- kombinuoti (šio kremo sudėtyje yra ir blokuojančių, ir absorbuojančių UV spindulius komponentų).

Apsauginiai kremai nuo saulės būna įvairių SPF (saulės apsauginis faktorius) filtrų:

- minimaliai apsaugantys (SPF 2–12);
- vidutiniškai apsaugantys (SPF 12–30);
- stipriai apsaugantys (SPF 30 ir daugiau).

     SPF faktorius rodo, kiek laiko galima būti saulėje, nenukenčiant nuo UV saulės spindulių. Apsauginį kremą nuo saulės reikia rinktis pagal individualų odos tipą. Tarkime, žmogus, kuris saulėje nudega per 20 minučių ir nori joje kaitintis apie dvi valandas, jam derėtų rinktis saulės kremą su SPF 6 (t. y. norimą būti saulėje laiką (dvi valandas) reikia padalyti iš laiko, per kurį žmogaus oda be apsauginio kremo saulėje parausta (20 minučių). Didesnis apsaugos filtras (SPF 30–35) rekomenduojamas būnant saulėje vidudienį, atostogaujant šiltuosiuose kraštuose.
     Itin jautri nudegimui yra kūdikių odelė. Jei žmogus vis dėlto nudegė, odą reikia tepti specialiais pieneliais ir saulės nudegintai odai skirtais kremais. Itin tinka priemonės su dekspantenoliu, kuris spartina odos atsinaujinimą. Be abejonės, tinka ir liaudiškos priemonės, pavyzdžiui, kefyras.

Saulei – TAIP!

- Įrodyta, kad smegenų ląstelėse, veikiant UV spinduliams, gaminasi laimės hormonas – serotinas, kuris suteikia džiaugsmo, žvalumo pojūtį, stiprina imunitetą.
- Žmogui per dieną būtina gauti nors 15 minučių UV spindulių tam, kad odoje susidarytų pakankamai vitamino D, kuris kliudo atsirasti vėžio ląstelėms.
- Saulė ypač tinka spuoguotai veido odai. UV spinduliai aktyvina odos regeneraciją, ją sausina ir valo.
- Tik natūralios saulės spinduliai gali suteikti odai švytintį rudą atspalvį. Tokios spalvos įdegio neįmanoma pasiekti deginantis soliariume.ĮSIDĖMĖKITE!
- Saulėje nerekomenduojama kaitintis vyresnio amžiaus žmonėms, nėščiosioms, sergantiesiems lėtinėmis plaučių, kepenų, inkstų onkologinėmis, širdies ir kraujagyslių sistemos ligomis.
- Eidami į paplūdimį, nesikvėpinkite, nes nuo kvepalų ant odos gali atsirasti rudų dėmių.
- Karštą vasaros dieną į maistą įdėkite truputį daugiau druskos, mat tai kompensuos su prakaitu išėjusias mineralines druskas.
- Mažyliams iki pusės metų amžiaus nerekomenduojama tepti kremo nuo saulės. Vaikams iki dviejų metukų kremai nuo saulės turi būti su ne mažesniu SPF nei 4.
- Prieš išsiruošdami į paplūdimį, nevartokite antibiotikų, raminamųjų ar kitokių vaistų, nes saulės veikiamas organizmas negalės jų pasisavinti, o kai kurie medikamentai gali padidinti organizmo jautrumą saulės šviesai, gali pradėti niežėti oda, atsirasti raudonų dėmių, pradėti suktis galva, pykinti.

Kraujocentras.lt

Peržiūrėta: 5202

Aptark šią temą svetainės forume

Atgal







© 2003 - 2017 NaguPasaulis.lt       Dizainas © Goto design
eXTReMe Tracker   Hey.lt - Svetainių reitingai